Dagbog fra 7 dage i Rom

5. februar 2023 0 Af hlnl1885

Vi skriver altid dagbog, når vi er på tur. Det er en god måde at reflektere løbende over de oplevelser vi får. Desuden er det en måde, at finde tilbage og opleve vores eventyr igen.

I september 2022 var vi en uge i Rom.

En by vi har besøgt rigtig mange gange.

Dagbogen ligger her ved siden af computeren og du får nu en mulighed for at komme med på turen og læse hvad vi oplevede fra dag til dag på denne tur.

Forvent ikke en guidet tur til alle Roms store seværdigheder. Da vi har besøgt byen mange gange, er det ikke på hver tur, at vi dvæler over de store seværdigheder – vi fylder derfor tiden med en masse nye oplevelser. Så er du advaret ! – Og mon ikke du alligevel kan finde en oplevelse til din tur, hvis du skal besøge Den Evige Stad for første gang.

I dette blogindlæg er der links til vores Rom-blog, hvor du kan læse endnu mere om Rom og Italien.

Torsdag

Fra Billund fløj vi med Ryanair til Roms hovedlufthavn i Fiumicino. Turen tager under 2,5 timer. Efter at have fået vores kufferter, tog vi Terravision-bussen fra Terminal 3. Bussen kører direkte til Roms hovedbanegård Stazione Termini. De sidste gange har vi boet på Hotel Grifo i Via del Boschetto i Monti-området. Det er ikke så langt fra banegården, hvorfor vi valgte at gå dertil. Monti er bare et rigtig skønt område og folkene hos Hotel Grifo er simpelthen så skønne, så det er et nemt valg at bo her :-). Efter en slapper på vores værelse gik vi en rundtur i området og sluttede på Trattoria Il Tettarello, hvor vi købte to take-away pizzaer – 15 euro, som vi tog med til hotellet.

Fredag

Formiddagen blev brugt omkring Trevifontænen, Roms største fontæne. Et af byens store tilløbsstykker. – På vejen dertil gik vi over pladsen ved Palazzo Quirinale, hvor den italienske præsident bor. Her kan man opleve vagtskifte, som vi kender det fra Amalienborg i København.

På Piazza San Marcello ligger kirken af samme navn. Kirken blev kendt under Corona-pandemien, fordi paven tog hertil for at bede om dens snarlige ophør. Den aflagde vi et besøg.

Vi gik også gennem Sciarra-galleriet, som virkelig er smukt dekoreret. Bygget som et atrium, du kan stå og betragte fra dens midte.

Efter et netværksmøde i Stampa Estera var det tid til frokost. Vi gik til Via dei Panetteria hvor vi gik ind hos Cantina dei Papi. Her fik vi tapas serveret på en træplade. Virkelig lækkert og kan anbefales. De har flere steder rundt i Rom.

Efter frokost og med udhvilede ben gik vi mod nord til Piazza di Spagna med Den Spanske Trappe. Tæt herved ligger en hemmelig gade, Via Margutta. Grunden til at den vi kalder den hemmelig, er at man meget nemt vælger at gå ad Via del Babuino på vej mod Piazza del Popolo. Margutta er en herlig gade med flere små værksteder og butikker. Du kommer også forbi fontænen Fontana delle Arti her. Fremme på Folkets Plads var det på sin plads med et glas vin hos Rosati, den ene af de to gamle caffeer på pladsen. Den anden er Canova.

Vi gik herfra ad Via del Corso med de mange butikker til Piazza Venezia, der er Roms hjerte med Vittorio Emanuele-monumentet, en enorm bygning. Herfra gik vi mod Colosseum og til venstre ind i Monti-området til vores hotel. Middagen blev indtaget hos Tema Ristorante i Via Panisperna – stille og rolig restaurant med virkelig behagelig betjening.

Lørdag

Efter lækker morgenbuffet på hotellet var dagens første stop Santa Maria Maggiore. Byens største Maria-kirke. Vi er altid her, når vi besøger Rom. Denne gang havde vi booket en guidet rundtur. På turen var vi rundt i lokaler, man ikke normalt kommer. Vi var oppe at se mosaikkerne oven over kirkens portico – dem der kan ses fra pladsen – aller smukkest om aftenen, når der er lys på. Vi fik også en rundtur i kirken og var i museet under kirken med guiden.

Kirken Santa Maria Maggiore i Rom
Isbar i Santa Maria Maggiore i Rom

Hvis du klikker på linket herover i afsnittet kan du læse mere om kirkens oprindelse. At den er bygget på sted, hvor det sneede i august – altså ifølge legenden. I den anledning har kirken produceret en is, der hedder “nevicata” – den smagte vi i caffeen, der ligger ved nedgangen til museet. Det siges at paven har været forbi for at velsigne (smage) isen.

Efter besøget i en af Roms største kirker gik vi til Termini, hvor vi tog metroen til Porta Furba. Her var vi på rundtur i Quadraro-kvarteret og kiggede på street-art i gaderne.

Porta Furba området i Rom
Street-art i Porta Furba i Rom

Frokosten blev indtaget i området hos Anvedi, hvor vi spiste lækker pasta. Herfra med metroen retur til Termini hvor vi skiftede til den anden metrolinje for at komme til stationen Piramide. Herfra gik vi til Eataly. Et enormt inspirerende madhus på flere etager med alt fra det italienske køkken.

Meningen var at vi ville have taget metroen ind til byen igen. Den var dog lukket, hvorfor vi hoppede på en bus ind til Via Cavour, hvorfra vi gik til Hotel Grifo. Middagen blev indtaget hos Vecchio Roma i Via Leonina. Også et sted vi har været flere gange, som vi nyder at komme. Et ret lille sted, så der skal bookes bord for at være sikker på at få plads.

Eataly maduniverset i Rom
Motiv fra Eataly – imponerende madunivers

Søndag

Fra hotellet gik vi ad Via Baccina til Via Fori Imperiali. Forbi Piazza Venezia og Capitol til Piazza Campitelli, hvor der er en fontæne. Vi var også inde i kirken, Santa Maria in Campitelli – altertavlen er utrolig smuk. Herfra til Via Caetani, hvor vi så mindesmærket for Aldo Moro. Tæt herved ligger Piazza Mattei med skildpaddefontænen, som vi også var forbi. På vej videre til Pantheon var vi forbi Piazza Minerva for at sige ciao til den lille elefant, der bærer obelisken. Ankommet til Pantheon satte vi os på en cafe og bestilte straks to kolde drinks.

Pantheon i Rom
Pantheon – perfekt view fra caféen

På vej til Stadio Olimpico

Efter en afslappende tid på Piazza Rotonda gik vi en rute der hed: Piazza di Montecitorio, Piazza Campo Marzio, Via della Stelletta, Via dei Portoghesi, Via dell’Orso. Sidste tre gader er rigtige hyggelige at vandre rundt i .

På Piazza del Popolo gik vi gennem den gamle byport og ad Via Flaminia mod nord. Vi spiste frokost på en restaurant på ruten. Vi var fremme ved Stadio Olimpico omkring kl. 16 – to timer inden kampstart kl. 18.00, Roma – Atalanta.

Til fodbold på Stadio Olimpico i Rom
Udsolgt stadion i Rom – desværre tabte Roma

Det er godt at have tid til at opleve stemningen omkring stadion i god tid til kampen. To gange billettjek samt tjek af personlig dokumentation med billede, fx. pas eller kørekort. Kampen endte 0-1 til gæsterne fra Atalanta, så stemningen var lidt mat. Joachim Mæhle og Rasmus Højlund var begge med hos Atalanta.

Fra Piazza Mancini tog vi bus 910 retur til Termini. Herfra gik vi mod hotellet – dog lige med en afstikker til Trattoria Al Tettarello – intet problem at få en god menú, selvom man først dukker op kl. 22.

Mandag

Med bus 64 fra Via Nazionale endte vi i Vatikanstaten. Dog ikke for at besøge Peterskirken. Campo Santo Teutonico ligger bag kolonnaderne til venstre for Peterskirken. Det er en tysk kirkegård. Egentlig skal man have en relation til kirkegården for at få adgang. Faktisk blev vi tiltalt på tysk af schweisergardisten – ved ikke helt hvad jeg fik sagt, men vi fik lov til at stille os op i den lille kø. Efter lidt tid kunne vi selv gå til kirkegården ca. 200 meter længere fremme. Gratis adgang.

Kirkegården er en lille oase med høje mure omkring. Der er også en kirke. To danskere er begravet her: Prinsesse Frederikke og Albert Küchler. Efter besøget i Vatikanstaten gik vi over Ponte Vittorio Emanuele II og endte på Via dei Governo Vecchio, hvor vi spiste frokost hos Baffetto – et pizzeria – og det er de populære for.

Farnese paladset - Den Franske Ambassade i Italien
Palazzo Farnese

Efter en omgang lækker pizza og cola gik vi til vestsiden af Piazza Navona, som vi fulgte mod nord til Via dei Coronari, som er en herlig osegade. Forenden ved Piazza Coronari gik vi til Via Giulia, som vi fulgte hele vejen ned bag Palazzo Farnese. Her gik vi ind på pladsen og satte os på en café over for bygningen, der huser den franske ambassade i Italien. Her ventede en guidet tur. Vi var dog i god tur, så det blev tid til en øl og cola på caféen over for paladset. Den guidede tur varede omkring en time, på engelsk. Vi var rundt i paladsets have og i nogle rum inden for. Det er ikke tilladt af tage billeder.

Efter besøget i Palazzo Farnese gik vi ind på nabopladsen, Campoen – her elsker vi at komme på vores besøg i Rom. Bare at sidde på pladsen og følge på i livet – her er masser af restaturanter og caféer rundt på markedspladsen.

Campo de Fiori i Rom
Campoen – en herlig markedsplads i Rom

Herfra fulgte vi shoppegaden Via dei Giubbonari til Via Arenula. Ved Largo Argentina var vi inde i den store boghandel Feltrinelli, hvor vi købte et par bøger. På Piazza Venezia gik vi mod Colosseum, fulgte Via Cavour til venstre op til Al Conosseo – det er bare er en herlig lille isbutik. Herfra retur til værelset på hotellet for at få en slapper. Aftensmaden blev indtaget på Trattoria Al Tettarello, som så mange gange før.

Tirsdag

Efter morgenmad tog vi metroen fra Cavour til Garbatella. Uden for stationen gik vi til venstre og over den flotte bro – Ponte Settimia Spizzichino. På den anden side af broen gik vi til venstre af Via Ostiense til museet Centrale Montemartini. Et anderledes museum i et gammel e-kraftværk. Vi brugte en times tid på dette museum.

Centrale Montemartini museum i Rom
Det charmerende museum i Centrale Montemartini i Rom

Herefter gik vi på opdagelse i Garbatella-området. Vi brugte omkring fire timer i området, inklusiv en pause og frokost. Et helt anderledes Rom – en rigtig god oplevelse. Du kan læse en mere detaljeret ruteguide på vores Rom-side her.

Tilbage ved metrostationen i Garbatella tog vi retur til Termini – herfra gik vi ned af Via Nazionale og osede i nogle butikker ned af den lange forretningsgade. Tilbage på hotellet tog vi en slapper. Til aftensmad havde vi booket bord på Le Tavernelle, lige om hjørnet af Hotel Grifo.

Efter aftensmaden gik vi en tur til Piazza Venezia og Colosseum. Når mørket er faldet på, viser Rom sig også fra en rigtig smuk side.

Garbatella området i Rom
Piazza Eurosia i Garbatella i det sydlige Rom

Onsdag

Næstsidste dag i Rom startede med en metrotur fra Cavour til Circo Massimo-stationen. Herfra gik vi til kirken Santa Maria in Cosmedin. Stedets største atraktion er uden for – Sandhedens Mund, hvor der også var lang kø.

Tæt ved kirken kan man gå op på Aventinerhøjen – en af de 7 høje hvorpå Rom er grundlagt. Via Clivo Rocca Savello fører en derop. Forenden af stien gik vi til højre. Første stop er Parco Savello med en rigtig fin udsigt over byen. Dernæst følger Santa Sabina-kirken, der er en populær bryllupskirke – ikke noget at sige til med de omgivelser der er her.

Forenden af vejen på Piazza Cavalieri di Malta findes det måske mest populære nøglehul, hvor du kan se Peterskirken. Da vi er forbi er en håndværker ved at lave nogle reparationer på døren, så ingen kig gennem nøglehullet den dag.

Aventinerhøjen i Rom
Clivo di Rocca Savella – her begynder turen til Aventinerhøjen

Vi gik samme vej retur ned af Clivo di Rocca Savello. Her fulgte vi østbredden af Tiberen til Via Arenula, hvorfra vi gik ind og satte os på Dar Conte på Campo de Fiori. Her fik vi først en kold drink. Senere endte det også med frokost samme sted i form af pizza og cola. Det er bare en fed måde at nyde og opleve stemingen på markedspladsen ved at sidde et par timer der. Da vi gik derfra var vi lige forbi bageren “Il Fornaio” der ligger når du går fra Campoen mod Via Vittorio Emanule.

Crazy udstillingen i Chiostro Del Bramante i Rom
Motiv fra Crazy-udstillingen i Rom

Herfra gik vi over Piazza Navona til Arco della Pace for at se udstillingen “Crazy” i Bramante-klostret. Via Piazza Venezia gik vi til Via Cavour hvor det blev til endnu et besøg hos Al Conosseo og deres glimrende is. Herefter mødtes jeg (Henrik) med Salvatore, som jeg kender fra mit første besøg i Rom i 1999. Det var nemlig hans familie, jeg boede på hotel hos ved den lejlighed. Lydia og jeg sluttede dagen med aftensmad kl. 21.30 hos Trattoria Al Tettarello. Det er bare et sted der også er oplagt til den sidste aften i Rom.

Torsdag

Hjemrejsedag. Afgang 06.30 fra hotellet, der selvfølgelig lige have sørget for, at vi fik en cornetto med i hånden, som vi kunne spise på vejen op til banegården. Det er en særlig oplevelse at trække med sin kuffert på det her tidspunkt, hvor byen ikke for alvor er vågnet endnu. Fra Termini tog vi Terravision-bussen til lufthavnen i Fiumicino hvorfra vi fløj til Billund.

Fik du læst vores andre guides ?